Caitlin deed een studiekeuzetraject

 

Caitlin van 18 had vanwege een verkeerde studiekeuze een ongepland tussenjaar. Omdat zij er niet uitkwam welke studie ze moest kiezen heeft ze bij Stichting Veida een studiekeuzetraject gedaan.
Gedurende het traject werd zij begeleid door een van onze buddy’s. Een buddy is een jongere die een andere jongere met een hulpvraag tijdelijk een steuntje in de rug biedt.

Mijn studiekeuzetraject begon met het kennis maken met mijn buddy. Dit was een relaxed gesprekje over waar ik vastliep en waarom ik dit traject in wilde gaan. Voor mij heel belangrijk, want ik merkte meteen dat er een goede klik was tussen mijn buddy en mij.

Na de kennismaking maakte ik een Drijfveren Kleurentest. Hier komt dan uit welke eigenschappen jij het meest hebt. Het is echt bizar, dat met zo’n test jouw persoonlijkheid zo duidelijk aan het licht komt. Aan de hand van de hoogst scorende kleuren ging ik met mijn buddy in gesprek over mijn kwaliteiten, drijfveren en belangrijkste waarden. Dit was erg fijn, omdat ik met haar zo open over mijn persoonlijkheid praatte, werd het ook gemakkelijker om over mijn studiekeuze te praten.

Ik begon mijn traject met een hele waslijst aan bezochte open dagen. Mijn buddy had een mindmap gemaakt, hier moest ik aangeven wat mij aantrok aan de verschillende opleidingen. Dit vond ik fijn, want ik had helemaal geen overzicht meer, voor mijn gevoel verschilden de opleidingen heel erg van elkaar.
Dankzij deze mindmap en het aangeven wat me er leuk aan leek, zag ik al snel, dat het elkaar best wel overlapte. Ik wist alleen niet of ik het mezelf later zag doen.
Ik kreeg een werkblad mee met opdrachten die gericht waren op het visualiseren van mijn baan. Wat vind ik nou echt belangrijk in een baan en zag ik mezelf wel doen? Ook dit werd weer uitgebreid besproken. Door dit werkblad te maken en het te bespreken, vielen er al heel wat opleidingen af. We begonnen te trechteren, zoals ze dat zo leuk zeggen.

De laatste opdracht was pittig, maar gaf mij veel inzicht. Ik moest schema’s maken. In deze schema’s stond eigenlijk de praktische informatie voor elke opleiding. Zo moest ik bijvoorbeeld opzoeken welke vakken ik zou krijgen, of er toelating nodig is en welke beroepen ik zou kunnen uitvoeren met de opleiding. Hier moest ik dan ook meteen bij zetten of het me energie zou gaan geven of energie zou gaan kosten. Wederom werd deze opdracht weer uitgebreid besproken. Ik heb me aangemeld voor de lerarenopleiding Frans!

Ik vond het heel fijn dat ik dit traject ben ingegaan, want zonder was ik er nooit uitgekomen 🙂 Ik ben mijn buddy heel dankbaar, zij heeft mij goed heeft geholpen en ervoor gezorgd dat elk contactmoment weer een feestje was!

studiekeuzetraject achterhoek

29 mrt 2021